Jaké hudební nástroje budou letos Češi dostávat pod stromeček?

Podcast je pravidelný audio pořad na specifické téma, který lze poslouchat kdykoliv a kdekoliv na internetu. Dnes už ho nevyrábějí pouze profesionální rádia, influenceři nebo celebrity, ale čím dál více i běžní lidé z ulice. A odpovídají tomu i čísla prodejů podcastových setů. Například největšímu prodejci hudebních nástrojů v ČR kytary.cz, který ovládá více než polovinu tuzemského trhu, vzrostly tržby za vybavení na výrobu takových audio pořadů o 150 procent. A podobná čísla hlásí i další. Podle odborníků z oboru se tak dá předpovědět, že podcastové sady dostanou lidé v Česku na Vánoce v podobné míře jako kytary, harmoniky, klávesy nebo ukulele.

„Lidé konzumují podcasty čím dál více. Během jejich poslechu většinou vykonávají nějakou činnost, cestují, sportují, vaří nebo řídí, a tak je pro ně delší formát mnohdy pohodlnější. S jeho oblibou raketově stoupá i počet lidí, kteří podcasty vyrábějí. Pozorujeme to už přes rok,“ říká marketingový ředitel kytary.cz Filip Černý. 

Důvody jsou podle něj ve zvyšujícím se zájmu posluchačů a v Česku zatím relativně malé konkurenci, což z podcastu dělá efektivní nástroj pro komunikaci i budování reputace.

Hlavní podíl na stopadesátiprocentním nárůstu prodeje takového vybavení podle něj mají mikrofony (161% nárůst YOY), zvukové karty (133% nárůst YOY) a sluchátka pro podcasting (152% nárůst YOY). Software pro zpracování zvuku a hudební software pak ukazují zvýšení o 142% YOY, což může dokládat i to, že je mladí lidé přestávají stahovat nelegálně.

Na podobný trend poukazují i zástupci společnosti DISK Multimedia, která má dvacetiletou zkušenost v dodávkách techniky pro zpracování zvuku a obrazu. 

„Produkty, které spadají do kategorie podcastu zaznamenávají za poslední dobu obrovský nárůst a trend v této oblasti je tedy jasný. Většina lidí dnes tráví spoustu času na sociálních sítích a mají potřebu něco sdělit. Hodně z nich si ale uvědomuje, že dobrý obraz bez kvalitního zvukového záznamu by byl k ničemu,“ popisuje Pavol Behún z velkoobchodu společnosti.

Lidé už podle něj neřeší pouze mikrofon jako hlavní článek řetězce náběru zvuku.

„I naši obchodní partneři, kteří prodávají smartphony nebo DSLR fotoaparáty, začali zákazníkům nabízet nejen mikrofony, ale také produkty související s audiodigitální konverzí – tedy zvukové karty, software na zpracování zvuku, poslechové monitory a v této oblasti nejvíce rozšířené USB mikrofony,“ dodává.

A jak vypadá předvánoční trh v oblasti klasických hudebních nástrojů? Podle prodejců Češi pod vánočním stromečkem letos nejčastěji rozbalí například foukací harmoniky. I to ukazují meziroční přehledy prodejů. Foukací harmoniky zažívají skutečnou renesanci. Na aktuálních turné je používají například David Koller, Anna K., Marpo nebo Divokej Bill. K nástroji, který v 60. letech vzkřísila generace amerických písničkářů a který byl populární i u domácí generace folkařů kolem skupiny Šafrán či Vladimíra Mišíka, se zřejmě vrací i mladá generace. „Zájem o foukací harmoniky vzrostl meziročně o neuvěřitelných 156 procent YOY,“ říká Filip Černý. Setrvale rostoucí popularitu zažívá podle něj i ukulele, které kralovalo loňskému a předloňskému předvánočnímu trhu hudebních nástrojů. 

„Je to trend posledních pěti až osmi let. Zejména díky popovým a rockovým hvězdám, které nástroj v posledních letech hodně využívají, zájem raketově roste. Na nástroj se naučíte hrát první písničky již za několik dní, i proto je ukulele tak in,“ vysvětluje Filip Černý.

Prodejní nárůst zaznamenávají i čeští výrobci smyčcových nástrojů. Čísla hovoří až o 134% YOY. Například společnost Strunal Schönbach z Lubů u Chebu, která vyrábí housle, violy, violoncella, kontrabasy a kytary, vidí souvislost nárůstu zejména s vyšší poptávkou po evropských produktech, která je stále více zřetelnější. „Mnozí zákazníci jsou již přesyceni nekvalitní asijskou produkcí a rádi si tak připlatí za nástroj, který jim vydrží leta,“vysvětluje Lucie Mikeska ze společnosti Strunal Schönbach.