Skip to content

Hitem Vánoc mezi hudebními nástroji bude objev youtuberů kalimba. Překvapily i foukací harmoniky

Možná vás to zaskočilo stejně jako tisíce jiných rodičů v Česku. Vaše dítě si přeje pod stromeček hudební nástroj, o kterém jste dosud zřejmě neměli ani ponětí. Jedná se o kalimbu neboli prstové piano. Relativně levný africký nástroj, jež dokáže vyloudit příjemný zvuk známý z meditační nebo etnické hudby, je nyní hitem influencerů na sociálních sítích. Prodejci díky tomu hlásí, že meziroční nárůst prodaných kusů letos přesáhne neuvěřitelných 700 procent. Překvapením vánočního trhu je však i zvýšená poptávka po foukacích harmonikách.

„Když se nám letos začaly zvedat prodejní čísla kalimby, nedokázali jsme si to zpočátku vůbec vysvětlit. Až po pečlivé analýze jsme přišli na to, že kalimbu proslavily sociální sítě. Malé africké nástroje přitom před pár lety znal málokdo. Nyní jsou obrovským hitem především u mladé generace. Meziroční nárůst prodaných kusů podle našich údajů přesáhl 700 %,“ popisuje Filip Černý, ředitel marketingu ve společnosti Kytary.cz, jenž má na českém trhu hudebních nástrojů více než padesátiprocentní podíl.

Kalimbu, na kterou se hraje tak, že se pomocí palců rozeznívají jednotlivé kovové plíšky a tím vzniká příjemný zvuk, lze pořídit v cenové relaci od tří stovek po zhruba čtyři tisíc korun. Může sloužit k doprovodné nebo sólové hře a cenu určuje především kvalita dřeva, ze kterého je konkrétní model vyrobený. Součástí balení je většinou kromě samotného nástroje také manuál, který srozumitelně seznámí s nástrojem a se základní technikou hry, dále pak ladící kladívko, čistící hadřík, samolepky na klávesy a cestovní pouzdro.

Statistiky prodejců poukazují i na další malý nástroj, o který je před Vánocemi velký zájem. Jde o foukací harmoniku. Ta rovněž zažívá skutečnou renesanci. Na aktuálních turné je používají například David Koller, Anna K., Marpo nebo Divokej Bill. K nástroji, který v 60. letech vzkřísila generace amerických písničkářů, a který byl populární i u domácí generace folkařů kolem skupiny Šafrán či Vladimíra Mišíka, se zřejmě vrací i mladá generace. „Zájem o foukací harmoniky vzrostl meziročně o neuvěřitelných 67 procent,“ potvrzuje Jan Škarda, produktový specialista na dechové nástroje.

I z tohoto důvodu vychází na českém trhu na Vánoce snad první učebnice školy na foukací harmoniku pro děti nazvaná Harmonica Made Easy for Kids. K vydání ji připravil přední český hráč na tento nástroj Matěj Ptaszek. „S nadsázkou říkám, že učebnice je pro děti od 6 do 100 let. V publikaci se hravou formou dozvíte nejen, jak správně držet foukací harmoniku a jak pracovat s dechem, ale rovněž se naučíte více než třicet krásných lidových písniček i vánočních koled a jako třešinku na dortu Ódu na radost,“ popisuje Ptaszek. Obsahem a zaměřením je podle něj učebnice rovněž vhodná pro umělecké školy i hodiny hudební výchovy na základních školách.

Kromě klasických kytar a pian, které se před Vánocemi prodávají spolehlivě každý rok, letošní statistiky napovídají, že obrodu zažívají i dechy a smyčce, kde se meziroční nárůsty prodaných kusů pohybují kolem 160 %. „Týká se to jak nástrojů pro úplné začátečníky, tak i studentských modelů a v neposlední řadě i mistrovských nástrojů. Nástroj pro profesionálního hudebníka se často pohybuje v řádu nižších stovek tisíc korun a zájem o tuto cenovou kategorii nebývale roste,“ uzavírá Jiří Würtherle, Obchodní ředitel společnosti Audio Partner s. r. o.